Osoby poszukujące pracy mogą spędzać dużo czasu na analizowaniu witryn z ofertami pracy i na masowym wysyłaniu CV. Badania pokazują, że polscy pracodawcy otrzymują średnio 130 CV na konkretne stanowisko za pośrednictwem internetu. Skuteczne poszukiwanie pracy i wzbudzanie zainteresowania pracodawców wymaga odpowiedniej strategii, rozpoznania oraz zaplanowania konkretnych działań. Aby zmaksymalizować poszukiwanie pracy i wejść na upragnioną ścieżkę kariery poznaj 5 sposobów szukania zatrudnienia.
1. Zrozum swoje kryteria poszukiwania pracy
Określ pięć głównych cech, jakimi się wyróżnia dana firma. Może to być polityka wewnętrzna, jakość pracy czy wynagrodzenie. Zastanów się, która cecha najbardziej Cię motywuje do działania. Jeśli zrozumiesz, co Cię motywuje, łatwiej Ci będzie zbudować CV oraz list motywacyjny. Takie działanie rekomendują pracownicy wielkich działów HR funkcjonujących w Polsce.
2. Utwórz listę zadań spełniających Twoje kryteria
Gdy już będziesz w stanie ocenić, czego szukasz na rynku pracy, wykorzystaj to do filtrowania poszczególnych ofert pracy. Utwórz listę zadań, aby śledzić postępy związane z szukaniem zatrudnienia. Przykładowo, wiele osób korzysta z arkusza excel, aby lepiej zorganizować sobie działania, mające na celu szukanie pracy.
3. Dokładnie przeczytaj opis stanowiska
Czytanie opisu stanowiska podczas poszukiwania pracy może zająć trochę czasu, ale jest to konieczne, aby nie aplikować na stanowisko, które Cię nie interesuje. Oferty pracy zawsze ściśle określają wymagania wobec kandydata, a więc nie może sensu aplikować na odległe stanowisko, na którym nie masz doświadczenia. Skupiaj się na stanowiskach, na których wiesz, że sobie poradzisz, a swoją wiedzą i kompetencjami wyprzedzić innych kandydatów.
4. Dostosuj swoje CV i list motywacyjny
Sformułuj zarówno list motywacyjny, jak i CV, aby stworzyć sobie warunki do rozmowy kwalifikacyjnej. W obu dokumentach stosuj słowa kluczowe, aby zwrócić uwagę pracownika pracującego w dziale HR, a być może samego szefa. Posiadanie wielu „wersji” CV może być skutecznym sposobem dostosowania doświadczenia do konkretnej roli lub branży. Zatrudnienie w dużym mieście na przykład praca w Radomiu wiąże się z koniecznością dostosowania CV i listu motywacyjnego.
5. Aktywuj swoją sieć poleceń
Jeśli szukasz pracy, koniecznie weź udział w odpowiednich wydarzeniach branżowych i konferencjach, wykładach i seminariach związanych z daną branżą. Daj znać firmom, które się wystawiają na targach, że szukasz pracy i jesteś chętny na nowe wyzwania.
Poinformuj również znajomych, że rozglądasz się za pracą, i zapytaj, czy możesz wysłać im swoje CV pocztą e-mail, aby przekazać im swoją wiedzę i umiejętności. Są szanse, że przynajmniej jeden z twoich znajomych jest jednym z tych, którzy znają dyrektorów lub osoby na wyższych stanowiskach, mogących pomóc Ci w znalezieniu pracy. Polecenie przez znajomego w danej firmie to dobry sposób na znalezienie satysfakcjonującej pracy.